Hur mår du efter en arbetsdag? För att du som anställd inte ska bli utnyttjad av din arbetsgivare finns föreskrifter i organisatorisk och social arbetsmiljö. Så sent som våren 2016 har dessa föreskrifter uppdaterats och det kan därför vara extra bra att ta en organisatorisk och social arbetsmiljö kurs, då kan du lära dig mer om dessa riktlinjer och veta att du har de absolut senaste reglerna.

De finns för att garantera människors välbefinnande, men kan lätt uppfattas som byråkratiska och därför kan det vara extra bra att få hjälp med att förstå den anställdes rätt en arbetsmiljö med fungerande organisation och socialt nätverk. Det är chefen som är ansvarig för att skapa en bra arbetsmiljö, vilket gör att det är viktigt att inte bara ha en resultat inriktad ledare utan en person med god människokännedom.

Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö?

Arbetsmiljöverket har satt samman regler för hur arbetsgivaren skall behandla sina anställda. Reglerna korrigerar arbetstider, personal ska inte kunna pressas till att arbeta extremt långa dagar eller ha få timmars vila mellan arbeten. Organisatorisk och social arbetsmiljö reglerar också hur mycket arbetsbelastning som är rimligt för en person, personalen ska ha en rimlig chans att hinna med sina arbetsuppgifter.

Precis som i övriga samhället handlar det också om att inte särbehandla någon grupp, att bli utsatt av mobbing eller likande på arbetsplatsen är extremt jobbigt för den utsatte. Samtliga av dessa negativa faktorer som påverkar arbetsmiljön både organisatoriskt och socialt, personal blir sjukskrivna. På individnivå är detta inte bara jobbigt utan drabbar också ekonomin. Sjukskriven personal är dyrt för företagare, det kan också påverka företagets verksamhet negativt. Blir det känt att man har onormalt många som är sjuka från arbetet kommer organisationens intressenter att fundera på huruvida det är bra att arbeta med ett sådant företag.